İstanbul Ulaşım 2000 yılında bir yerli tramvay sevdası ile yola çıkmış. Aylar ayları, yıllar yılları izlemiş, bir arpa boyu yol gidilememiş. İnternet sitesinde aslında birden fazla model var gibi görünse de aslında tek bir model var.
En son 2009 yılında Zulu Design'a bir yerli tramvay yaptırıldı. Hatta adı da -koç yalamakla ağız aşınmadığından- RTE 2009 -Recep Tayyip Erdoğan değil Railway Transport Equipment efendim- kondu, hatta hatta bu model tasarım sergilerinde sunuldu, hatta hatta hatta dağlara taşlara yazıldı yerli tramvay raylarda diye.
Peki raylara çıkmadı mı tramvay? Aslında çıktı çıkmasına, ancak güvenlik ve elektrik testlerinden geçemediği için apar topar geri çekildi. Sonra kendisinden haber alınamadı, ancak son olarak alstom'dan 37 adet yeni tramvay alındı ve kabataş-zeytinburnu hattında çalışmaya başladı. Biz de dedik ki ha demek ki yalan oldu yerli tramvay yaşasın yabancı tramvay -illa yerli olsun gibi bir derdim yok, alstom'u severim-.
Şimdi İstanbul Ulaşım diyor ki: İstanbul tramvayını seçiyor. E kardeşim siz yerli tramvay tasarlatmadınız mı adamlara? Şimdi biz neyi seçiyoruz? Varolanı mı değiştireceksiniz, yoksa yeni baştan mı yapacaksınız? Ayrıca madem yerli tramvayın üzerine gidilecek o zaman neden 37 tane yeni araç alındı? Ayrıca toplu taşıma aracını halkın seçmesi (aynen vapurda olduğu gibi) nasıl bir yutturmacadır? Tasarım konseptine endüstriyel tasarımcı karar verir, ben ne anlarım ki tramvay tasarımından.
Hepsini geçtim, İstanbul -ve daha önceki yerli tramvay- ile hiçbir alakalarının olmamasının -ki olmasına gerek yok hatta olmasın da- araçlar neredeyse birbirinin aynısı. Aynı bıkın kırmızısı. Büyük ihtimalle 3-5 farklı firmaya yaptırdıkları konsept çizimlerinden ve modellerden -siz birşeyler çizip getirin, üzerinde konuşalım- genel müdürün hoşuna giden iki tanesini seçip koymuşlar siteye, biz de kendimizi tramvay seçiyor sanıyoruz.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder